Kupili biste električni automobil uz subvenciju? Javni natječaj samo što nije, a pravila su se poprilično promijenila

Jedan od Hrvatima najmilijih javnih natječaja, onaj za nabavu energetski učinkovitih vozila, bilo električnih, bilo hibrida, samo što nije. Fond za zaštitu okoliša očekuje da će javni poziv za fizičke i pravne osobe biti objavljen vrlo brzo, početkom lipnja, a ove godine prvi put vozila se ne kupuju po principu zloglasnog ‘najbržeg prsta’, već će na natječaju biti prostora za sve, ovisno o iskorištenosti dostupnog novca.

Lani je na istom natječaju potrošeno skromnih 44 milijuna kuna, od čega je 22 milijuna kuna bilo namijenjeno za fizičke osobe, a 22 milijuna kuna za tvrtke. Iznos je naravno planuo poslije raspisivanja natječaja.

Zato ove godine Fond za zaštitu okoliša pod vodstvom Siniše Kukića za električna vozila sprema trostruko veći iznos, čak 105 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna kuna rezervirano za javna tijela, a 90 milijuna kuna za građane i tvrtke.Najbržeg prsta više nema i to je najveća promjena u odnosu na ranije godine.

Ove godine prodajni zastupnici, tj. auto kuće pozvane su u svibnju da prijave sva prodajna mjesta i dostupne modele električnih vozila koja će moći isporučiti unutar devet mjeseci od obavljene kupnje vozila. S druge strane, građani i pravne osobe u lipnju će se prijavljivati na natječaj isključivo kod auto kuća, a kako bi dobili poticaje, morat će uplatiti predujam za željeno vozilo i tako pokazati da su ozbiljni kupci.

Time se osigurava i da velik iznos novca ne ostane neiskorišten jer se ranijih godina znalo dogoditi da netko tko je dobio na natječaju uopće nije u obvezi kupnje vozila. Drugim riječima, subvencija je otišla, a električni auto uopće nije osvanuo na cesti.

Procedura je sad vrlo jasna: auto kuća je obavezna unositi podatke kupca i srediti dokumentaciju, nakon čega Fond generira potvrdu s uputama za plaćanje predujma, a sedam dana nakon uplate radi se automatska rezervacija sredstava u sustavu Fonda. Svi podaci o prodajnim mjestima i modelima koji su dostupni bit će javno objavljeni na stranicama Fonda.

Ako auto kuća zbog tehničkih poteškoća ili nekih drugih razloga ne može isporučiti auto, kupac sav novac dobije natrag. Dobro je znati da iako će auto kuće ispunjavati dokumentaciju i rješavati formalnosti, poticaj za kupnju automobila sjeda na račun kupca i bit će mu isplaćen tek kad je vozilo isporučeno i registrirano.

Kategorije vozila i iznosi poticaja ostaju nepromijenjeni u odnosu na ranije godine. Za električna vozila M1 i N1 kategorije ili pak vozila na vodik (vozila za prijevoz putnika do najviše osam sjedala i dostavna vozila do 3,5 tona) osigurano je 70.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila dok je za plug-in hibride osigurano do 40.000 kuna.

Za električna vozila L1-L7 kategorije (mopedi, motocikli s dva, tri ili četiri kotača) omogućeno je 20.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila. Također, s maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se vozila kategorije N2, N3, M2, M3 (vozila za prijevoz putnika ili teretna vozila do pet tona ili više) s električnim, plug-in hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik.

Građani s poticajima imaju pravo na kupnju jednog vozila dok pravne osobe mogu dobiti poticaje i za veći broj električnih vozila te iskoristiti do maksimalno 400.000 kuna poticaja, a moći će imati najviše dvije prijave po pravnoj osobi.

To znači da će pravne osobe moći kupiti samo dva modela vozila, a ako žele više komada istog modela, uvjet je da se sufinancirana vozila zadrže u vlasništvu barem dvije godine nakon kupnje. Kao i prošlih nekoliko godina, poticaji se neće moći dobiti pri kupnji vozila na operativni leasing, već samo na financijski leasing, piše tportal.