Otkud nervoza kad smo gladni?

Velika je razlika između emocionalne gladi kod koje jedemo da bismo ‘nahranili’ stres i intuitivne gladi, koja se javlja onda kad je želudac zaista prazan, upozorava nutricionist

Kad ste zadnji put osjetili glad? Ne žudnju za nekom hranom zbog pada šećera u krvi, nego osjećaj kruljenja u želucu zbog osjećaja da je prazan – pita dijetetičar William Cole, autor knjige o prednostima intuitivne prehrane za portal MindBodyGreen.. Dodaje kako mnogi ljudi rijetko dožive taj osjećaj, jer je način života osmišljen tako da nam je sve praktično i jednostavno.

Umjesto da prelaze iz osjećaja gladi u osjećaj sitosti i nazad, uvijek su negdje između toga da budu gladni i zadovoljni nakon jela, s tim da uvijek nekako žude za šećerom, ugljikohidratima i kofeinom.

– S druge strane, koncept intuitivnog jedenja bazira se na slušanju i poštivanju poruka vašeg tijela o tome što i kada jesti. Naravno, kad tijelo nije u ravnoteži, teško je shvatiti što stvarno trebate: Je li to glad ili žudnja, poremećaj hormona, ili emocionalna glad? Jer to nije intuitivno jedenje. Sve se to može maskirati u ‘intuiciju’ – pojašnjava.

Uobičajeni razlozi za jelo nasuprot gladi

Kako onda znati koji glas trebamo slušati? Važno je dešifrirati što nas uopće čini gladnima.

Uobičajeni razlozi za jedenje nasuprot gladi su razdražljivost, umor, nezasitna žudnja, kao i nedostatak koncentracije. To može upućivati na niz problema, no najčešće je povezano s metaboličkom nefleksibilnošću, odnosno činjenicom da je njihovo glavno gorivo višak šećera, pojašnjava nutricionist.

– Zamislite to ovako: Vaše je tijelo vatra, a šećer energija koja ju hrani. Ta vrsta goriva pruža kratke i učinkovite nalete goriva, ali gori brzo, pa neprestano treba dodavati gorivo da se vatra ne bi ugasila. Nasuprot tome, mast je poput cjepanice koju ste ubacili u vatru, koja gori mirno i polako i dugo održava vatru. Kad vaše tijelo očajnički želi šećer, jer se ne može osloniti na sagorijevanje masnoće, bit ćete gladni svakih nekoliko sati, bez obzira na to koliko pojeli. Želja će biti toliko jaka da će istisnuti vašu intuiciju, pa vježbanje intuitivnog jedenja može biti vrlo izazovno – pojašnjava Cole. 

Zašto je metabolička fleksibilnost ključ intuitivnog jedenja

Metabolička fleksibilnost sposobnost je tijela da se prilagodi i koristi ono gorivo koje mu je dostupno – glukozu ili masnoću – i plodno je tlo za autentično intuitivno jedenje. Kad napokon budete imali kontrolu nad svojim željama, možete prepustiti izbor svojoj intuiciji.

– Prema mom iskustvu, da bismo podržali metaboličku fleksibilnost, moramo pomoći tijelima da se prilagode iskorištavanju masti. To je jedan od ciljeva popularne ketogene prehrane, ili moje biljne ketotarijanske verzije. Druga strategija koju preporučujem je isprekidan post. Uz  fleksibilnu praksu posta, možete dati svojim inzulinskim receptorima pauzu od viška šećera, kako bi se ublažila inzulinska rezistencija i kako biste podržali metaboličku fleksibilnost – piše nutricionist.

Dodaje kako je u svojoj knjizi sastavio fleksibilni plan četverotjednog posta, tako da je svaki tjedan plana prilagođen fokusiranju na drugi aspekt zdravlja.

– Na temelju mog iskustva, kombiniranje ovih faza posta s cikličnim ketotarijanskim prehrambenim planom može poboljšati metaboličku fleksibilnost. Na kraju četiri tjedna imat ćete sve alate potrebne za prilagodbu metabolizma potrošnji masti, kako biste mogli stupiti u kontakt sa svojim instinktivnim obrascima prehrane – zaključuje.

 

IZVOR: 24sata.hr